Przygoda pod tytułem Londyn!

pobrane

W dniach 25– 30 listopada 2016 roku, uczniowie Zespołu Szkół Dwujęzycznych w Żmigrodzie mieli niepowtarzalną okazję udać się na wycieczkę zagraniczną do jednej z najpopularniejszych i jednocześnie najpiękniejszych stolic świata jaką jest Londyn.

GALERIA 1

GALERIA 2

Nasza niezwykła podróż rozpoczęła się w piątkowy poranek. Wyruszyliśmy o 10:00 rano a niedługo potem do naszej grupy dołączyli uczniowie z Żar. Po kilkunastu godzinach, wczesnym rankiem w sobotę dotarliśmy na wybrzeże Francji do miejscowości Calais, gdzie czekał na nas prom. Dwie godziny później stanęliśmy na brytyjskiej ziemi w miejscowości Dover i ruszyliśmy do Londynu. Nasza wizyta w Londynie rozpoczęła się w dzielnicy Greenwich, gdzie znajduje się Królewskie Obserwatorium ze słynnym południkiem 0 dzielącym kulę ziemską na wschodnią i zachodnią półkulę. Każdy z nas zrobił sobie zdjęcie, stojąc jednocześnie na obu półkulach! Niedługo potem rozpoczęliśmy rejs statkiem po Tamizie, podczas którego zobaczyliśmy panoramę Londynu i przepłynęliśmy pod najsłynniejszym londyńskim mostem Tower Bridge. Niesamowite uczucie - widzieć go z bliska! Następnie udaliśmy sie do Tower of London czyli Pałacu i Twierdzy Jej Królewskiej Mości.

W twierdzy są dziś przechowywane liczne zbroje, broń, klejnoty i insygnia koronacyjne (królewski pierścień i jabłko oraz berło z krzyżem i największym na świecie brylantem Cullinanem I a także korona brytyjska zdobiona drugim co do wielkości na świecie brylantem Cullinanem II). Symbolem Tower są kruki. Popularna legenda głosi, że dopóki na wieżach Tower będą żyły kruki, tak długo trwać będzie imperium brytyjskie.

Po zobaczeniu bardzo klasycznych obiektów mogliśmy obejrzeć Tate Modern, czyli londyńskie muzeum sztuki nowoczesnej, które znajduje się w budynku po dawnej elektrowni na południowym brzegu Tamizy w dzielnicy Southwark. Obiekt stanowi ciekawą i niebanalną alternatywę dla klasycznych muzeów i galerii. Na poszczególnych kondygnacjach mogliśmy zobaczyć eksponaty reprezentujące m.in. ekspresjonizm, futuryzm, abstrakcjonizm, minimalizm, surrealizm, kubizm oraz pop-art.

Pierwszy dzień zwiedzania zakończyliśmy Londynskim Okiem, czyli słynnym London Eye zwanym także Kołem Milenijnym. Jest to koło obserwacyjne o wysokości 135m. Jego pełny obrót trwa około 30 minut. Na kole znajdują się 32 klimatyzowane kapsuły pasażerskie. Niewielka prędkość tych kabin pozwala na zabieranie i wysadzanie pasażerów bez zatrzymywania koła. Będąc na jego szczycie, w blasku wieczornych świateł mogliśmy podziwiać wspaniałą panoramę Londynu z Big Benem i Pałacem Westminsterskim, gdzie na co dzień obradują obie izby brytyjskiego parlamentu.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od wędrówki, która zawiodła nas do  Galerii Narodowej,  przy Trafalgar Square i skupia się na prezentowaniu  dzieł malarskich. Głównie znajdują się tam obecnie zbiory malarstwa z okresu od XIII do XIX wieku. W zdecydowanej większości są to dzieła brytyjskie. Na stałe znajduje się tam około 2300 obrazów, w tym kilka obrazów Vincenta van Gogha. Warto tutaj wspomnieć, że wśród dzieł znajdują się między innymi tacy artyści jak Leonardo da Vinci, Rembrandt van Rijn, Tycjan, Sandro Botticelli, Jan van Eyck, Claude Monet czy też Diego Velasquez, co wyraźnie pokazuje wartość tej Galerii dla miłośników malarstwa.

Dotarliśmy także do Muzeum Nauki, w którym znajduje się ponad 300 000 eksponatów - od najmniejszych układów elektronicznych do naturalnej wielkości samolotów. Na parterze znajdują się przedmioty powiązane z kosmosem, tj, rakiety, statki kosmiczne, a nawet oryginalny Apollo 10. Eksponaty umieszczone na pierwszym piętrze związane są z budownictwem, rolnictwem i telekomunikacją, a także pogodą i czasem. Ciekawą jest również jego interaktywna część o intrygującej nazwie „Kim jestem?” Kolejna elewacja poświęcona jest naukom ścisłym tj. matematyka i informatyka oraz marynarce wojennej. Zobaczyć tu można liczne statki i łodzie podwodne oraz ogromnej wielkości komputery. Na trzecim piętrze znajduje się wyjątkowo interesująca wystawa ukazująca jak w przyszłości będzie wyglądało ludzkie życie.

Następnie udaliśmy się do Muzeum Historii Naturalnej. Muzeum to prezentuje w ciekawy sposób funkcjonowanie Ziemi, ewolucję człowieka, pochodzenie gatunków zwierząt i roślin oraz zagadnienia związane z ekologią, geologią, paleontologią, mineralogią i zoologią. Najciekawszą częścią muzeum jest część poświęcona Ziemi, zwiedzający mogliśmy poznać jej historię, zobaczyć jak działają wulkany czy też w specjalnym symulatorze osobiście przeżyć trzęsienie Ziemi. Interesująca jest także część dotycząca życia dinozaurów, gdzie można zobaczyć naturalnej wielkości, elektronicznie poruszające się gady. Wśród 70mln eksponatów na uwagę zasługuje również kilkunastometrowy szkielet Diplodoka oraz pień Sekwoi o średnicy 6 metrów.

Ponadto zawitaliśmy do Muzeum Brytyjskiego, które jest jednym z największych na świecie obiektów gromadzących zbiory starożytne. Powstało z inicjatywy Hansa Sloane’a, który zgromadził pokaźną kolekcję dzieł sztuki i przekazał ją Państwu Brytyjskiemu. Eksponaty Muzeum Brytyjskiego podzielone zostały pod względem ich historii a także geograficznego pochodzenia. Mieliśmy możliwość zobaczenia zbiorów egipskich, starożytnego bliskiegowschodu, greckich i rzymskich, etnograficznych, amerykańskich oraz azjatyckich. Podziwialiśmy tu między innymi Marmury Elgina, czyli piękne fryzy wykonane z marmuru z Partenonu ateńskiego, słynny Kamień zRosetty, niezrównaną kolekcję chińskich antyków oraz indyjskiej rzeźby, rzeźby asyryjskie między innymi z pałacu w Nimrud, prehistorycznego Człowiek z Lindow, mumie i sarkofagi egipskie.

W tym dniu mieliśmy również okazję zrobić pierwsze zakupy w Londynie. Wielu z nas odwiedziło sklep M&Msów, jeden z czterech sklepów tego typu na świecie. Dzień dzisiejszy był również przełomowy jeżeli chodzi o używanie języka angielskiego. Wielu z nas zaczęło czuć zadowolenie z możliwości  mówienia po angielsku. Zadawaliśmy wiele pytań, co cieszyło nauczycieli.

Następny dzień rozpoczął się od spaceru śladami Sherlocka Holmesa, podziwiania Big Bena, Parlamentu oraz Opactwa Westminster, wizyty pod Pałacem Buckingham, w którym niestety nie zastaliśmy królowej Elżbiety, ale mieliśmy niepowtarzalną okazję obserwowania maszerujących gwardzistów. Na chwilę odpoczynku pozwoliliśmy sobie w parku St James, gdzie dzięki pięknej, słonecznej pogodzie, mogliśmy podziwiać różne gatunki roślin i zwierząt.

W ostatni dzień naszej wycieczki uczniowie udali się do Muzeum London Docklands, z którego mogli podziwiać roztaczający się pod ich stopami widok na finansową dzielnicę Londynu Canary Wharf. Wycieczka zakończyła się wielkimi zakupami w imponującym centrum handlowym. Dobrze wydane funty poprawiły wszystkim nieco smutny nastrój związany z końcem londyńskiej przygody.

Niestety wszystko, co dobre, szybko się kończy i również nasza wycieczka dobiegła końca.

Pragniemy serdecznie podziękować za organizację fantastycznej wycieczki a przede wszystkim za profesjonalną opiekę, wspaniałą dawkę humoru i tonę ciekawostek jakie zapewniła nam nasza fantastyczna pilotka Ania K.

Do zobaczenia za rok!  Marta Hołowicka

IMAG0080

Proszę zarejestruj się by móc dodawać komentarze do tego artykułu.