Jesteś tutaj: Strona głównaO szkoleNasze publikacje

Impuls - 3 tomik poezji

2012 06 11 poezjaJuż jest... efekt realizacji projektu edukacyjnego "Poezja jest dobra na wszystko"- trzeci tomik wierszy pisanych przez uczniów naszej szkoły zatytułowany "Impuls". Od tego tygodnia rusza sprzedaż tego wydawnictwa, a środki zostaną przeznaczone na wydanie kolejnego tomiku. Jeżeli chcesz kupić niezwykłą książkę z wierszami Twoich kolegów, przyjdź do sali 22 lub odwiedź stoisko w holu szkoły (cena 5 zł).

Czytaj więcej: Impuls - 3 tomik poezji

Pierwsza publikacja na temat GeoGebry

Miło nam poinformować, że nakładem Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu wydana została książka "GeoGebra: wprowadzanie innowacji edukacyjnej". Jest to pierwsza na polskim rynku publikacja dotycząca GeoGebry - darmowego programu wspomagającego nauczanie i uczenie się matematyki oraz przedmiotów ścisłych na różnych poziomach edukacyjnych. Książka jest pracą zbiorową pod redakcją dr Katarzyny Winkowskiej – Nowak (SWPS) i dr Roberta Skiby (UMK). Powstała z inicjatywy Warszawskiego Centrum GeoGebry. Jej współautorkami są m.in. nauczycielki naszego gimnazjum: Bożena Szymanowicz i Joanna Osio - certyfikowane instruktorki Warszawskiego Centrum GeoGebry. Publikacja zawiera około 50 artykułów, z których większość to przykłady wykorzystania programu na różnych poziomach edukacyjnych. Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do lektury.

Ziemia i ludzie

Ziemie i ludzieNakładem Wydawnictwa "Stowarzyszenie Oświatowców Polskich" została wydana publikacja pt. "Ziemia i ludzie. Geografia 2. Przewodnik dla nauczyciela gimnazjum” (Toruń, 2010) (wersja elektroniczna http://www.sop.torun.pl/ /oferta metodyczna, gimnazjum, geografia). Opracowanie metodyczne Teresy Krynickiej-Tarnackiej, Grażyny Wnuk, Zofii Wojtkowicz - tworzy solidną pomoc dydaktyczną w pracy nauczyciela geografii. Przewodnik metodyczny zawiera: roczny plan dydaktyczny, zajęcia terenowe w nowej Podstawie programowej, przykładowe scenariusze zajęć terenowych, Przedmiotowy System Oceniania z Geografii, rozwiązania zadań zawartych w zeszycie pracy ucznia. 

Wśród opracowanych scenariuszy do pracy w terenie są m.in. materiały dotyczące przykładowego posługiwania się mapą turystyczną jako źródłem wiedzy geograficznej, których autorem jest nauczycielka naszego gimnazjum - Urszula Pudłowska.

Czytaj więcej: Ziemia i ludzie

Paradoks - 2 tomik poezji

2012 03 09 paradoksPo kilku miesiącach przemyśleń i ciężkiej pracy ukazał się "PARADOKS" - tomik poezji uczniów naszego gimnazjum. Nad całym projektem ("małym zamieszaniem") czuwała pani Grażyna Łysikowska, a nad opracowaniem graficznym tomiku Bartek Furtak. Gdy już wszystko było dopięte na ostatni guzik, 8 czerwca 2010r. o godz. 17.00 oficjalnie zamknęliśmy i podsumowaliśmy projekt. Obecni poeci odczytali swoje wiersze, obejrzeliśmy film "Co to jest poezja?", a także niewyemitowany dotąd odcinek programu "Mam Talent", na który w swej wyobraźni wpadli przypadkiem Paulina i Filip Niżyńscy oraz Oliwia Jakubik. Kilka piosenek, kawa i ciastko dla zaproszonych gości, podziękowania dla sponsorów oraz nauczycieli polonistów pomocnych w każdej chwili i tak dotarliśmy do końca projektu. Teraz pozostało tylko cieszyć się odniesionym sukcesem, bo zdecydowanie tak trzeba to nazwać.

Czytaj więcej: Paradoks - 2 tomik poezji

Lumen - 1 tomik poezji

2009 04 13 lumenPo roku ciężkiej pracy ukazał się tomik poezji pt. „Lumen”, który jest efektem pracy uczniów naszego gimnazjum w ramach projektu „Poezja jest dobra na wszystko”. Projekt był realizowany w roku szkolnym 2005/2006. Miał na celu wspieranie wszechstronnego rozwoju uczniów, wyzwalanie potencjału twórczego, zaangażowanie młodzieży w życie kulturalne miasta i regionu. Okazało się, że otacza nas zdolna, kreatywna młodzież, wrażliwa na świat i innych ludzi, która nie tylko czyta wiersze, ale również potrafi je pisać.

Czytaj więcej: Lumen - 1 tomik poezji

Podstawy wiedzy geograficznej

2005 u pudlowska okladka

Nakładem Wydawnictwa "Stowarzyszenie Oświatowców Polskich" została wydana publikacja pt. "Podstawy wiedzy geograficznej absolwenta szkoły podstawowej: propozycja metodyczna dla nauczycieli gimnazjum i szkoły podstawowej" (Toruń, 2005) autorstwa Grażyny Wnuk.
Współautorką jest m.in. nauczycielka naszego gimnazjum Urszula Pudłowska.
Publikacja zawiera materiały ułatwiające diagnozowanie przewidywanych osiągnięć ucznia zgodnych z treściami nauczania przyrody w szkole podstawowej, niezbędne w toku kształcenia na przedmiocie geografia w gimnazjum. Z opracowania mogą korzystać: nauczyciele przyrody i geografii. Opracowane zadania są przydatne przy konstruowaniu sprawdzianów osiągnięć ucznia w trakcie nauki, testu kompetencji na zakończenie edukacji geograficznej w szkole podstawowej oraz diagnozy „na wejściu” do gimnazjum.

Czytaj więcej: Podstawy wiedzy geograficznej

Na turystycznym szlaku regionu

2005 na turystycznym okladkaProjekt edukacyjny „Na turystycznym szlaku regionu”  realizowaliśmy od 15 grudnia 2004 r. do 15 maja 2005 roku. Mógł uczestniczyć w nim każdy kto chciał wykorzystać swoje umiejętności i zdolności dla stworzenia trwałych i przydatnych wszystkim śladów własnej -  twórczej pracy. Fundusze na realizację otrzymaliśmy od Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności  oraz Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży  w ramach programu Równać Szanse 2004 – małe granty regionalne.
 
Działania dotyczące realizacji objęły prace nad przewodnikiem, prezentacją multimedialną oraz tworzeniem pawilonu edukacji środowiskowej. We wszystkich wymienionych działaniach młodzież miała możliwość osobistego zaangażowania oraz włączenia się w sposób twórczy w wykonanie zadań, gdzie obok wartości poznawczych sama stworzyła materiały trwałe. Kierowanie pracą dostosowane zostało do koncepcji projektu, celów i treści kształconych podczas jego realizacji.
 
Uczestnicy projektu podczas podjętych działań zdobyli wiedzę i szereg umiejętności przydatnych w życiu. Efekty projektu mają służyć wszystkim uczniom naszego gimnazjum – obecnym i przyszłym, jak również uczniom z pozostałych szkół naszej gminy, dzieciom i młodzieży odwiedzającym naszą szkołę. Powstałe formy wykorzystywać można podczas wprowadzania, podsumowywania, uzupełniania czy też nadrabiania braków edukacyjnych. Na przykładzie własnego środowiska zintegrowane treści z zakresu edukacji obywatelskiej, ekologicznej, historycznej umożliwiają przyjęcie wartości tkwiących w bezpośrednim przyrodniczym i kulturowym otoczeniu człowieka. Jest to warunkiem zachowania własnej kultury i tożsamości, jest sposobem przekazu dziedzictwa kulturowego.
 
Mamy nadzieję, że zgromadzone informacje oraz sposób ich przekazania wzbogacą w wiedzę o najbliższym otoczeniu, uświadomią rangę wartości poznawczych naszej gminy oraz przyczynią się do rozwoju turystyki regionalnej, twórczości plastycznej i informatycznej w szkołach.
 
EFEKTY PROJEKTU:
 
Mały, interdyscyplinarny przewodnik po okolicy
Pawilon edukacji środowiskowej
Prace plastyczne
 
Urszula Pudłowska i Grażyna Niemczynowska
Koordynatorzy projektu
Czytaj więcej: Na turystycznym szlaku regionu

Encyklopedia Żmigrodu

2003 05 encyklopedia zmig 1Encyklopedia Żmigrodu powstała dla uczczenia 750 - lecia Nadania Praw Miejskich Miastu Żmigród oraz Istnienia Kościoła Katolickiego w Żmigrodzie. Młodzież i nauczyciele Gimnazjum im. Macieja Rataja postanowili w ramach projektu edukacyjnego stworzyć opracowanie będące kompendium wiedzy na temat Żmigrodu. Uczniowie w różny sposób zbierali informacje do wybranych przez siebie haseł: korzystali z istniejących  już źródeł wiedzy na temat miasta, penetrowali strony w Internecie, wyruszyli na bezpośredni zwiad po zakładach pracy. Nawiązali kontakty z wieloma ludźmi, którzy dostarczyli im niezbędnych informacji.

Ważnym doświadczeniem były wywiady z ludźmi nauki, mieszkającymi na terenie naszego miasta.

Dobór tematyki rozdziałów oraz ich zawartości należał do opracowujących publikację uczniów. To, co zawarli w Encyklopedii Żmigrodu, jest odzwierciedleniem ich świadomości lokalnej, postrzegania swojej małej ojczyzny.

Zapewne nie udało się w Encyklopedii Żmigrodu zawrzeć wszystkiego, co o mieście wiemy, ale nic nie stoi na przeszkodzie kontynuowania tego wydawnictwa w zmienionej, poszerzonej, uzupełnionej formie.

Powstanie Encyklopedii Żmigrodu wspierały miejscowe władze samorządowe oraz miesięcznik lokalny Wiadomości Żmigrodzkie - skarbnica wiedzy o wydarzeniach w mieście i gminie w ostatnich kilkunastu latach.

Mamy nadzieję, że Encyklopedia Żmigrodu spełni swój cel. Dostarczy jej czytelnikom rzetelnej wiedzy o mieście, a tworzącej ją młodzieży nowych doświadczeń i umiejętności.

Elżbieta  Kostecka i Grażyna Łysikowska

Koordynatorzy projektu 

Czytaj więcej: Encyklopedia Żmigrodu
Początek strony